Saturday, May 1, 2010

Ilmu Mantiq

Sejarah ilmu Mantiq bermula dari orang Yunani sebelum kurun kelima masihi. Mereka mementingkan perdebatan dan pidato. Kesan daripada itu muncul golongan yang menamakan diri mereka sebagai ‘Sufastaiyyun’. Tujuan mereka ialah untuk menukar sistem undang-undang dan merosakkan akidah agama. Mereka juga mengingkari kebenaran dan kebaikan serta mencampurkan yang haq dan batil sehingga mempengaruhi sebahagian orang pada waktu itu dan memberikan kesan yang negatif pada orang-orang Yunani. Oleh yang demikian, timbullah perhatian dari sebahagian ahli fikir tentang bahaya ini. Kemudian muncullah Socrates, mengambil kesempatan dan mengajarkan dengan cara yang sahih dibantu dengan perbincangan bersama murid-muridnya sehingga salah seorang dari mereka menyingkap kebaikan itu. Selepas itu muncul pula, Plato, murid Socrates. Selepasnya muncul Aristotle, dia berbicara mengenai pergerakan pemikiran dan meletakkan syarat dan kaedah-kaedah yang wajib ketika berfikir. Demikian itu terasaslah ilmu Mantiq. Manatiq pada zaman Yunani ini juga dikenali sebagai Mantiq Klasik.

Apabila berkembang dan meluasnya agama Islam, timbul perdebatan dalam masalah-masalah agama mengenai orang yang memeluk agama Islam dan khususnya permasalahan tentang akidah. Orang Islam pada waktu itu memerlukan dalil untuk dijadikan hujah dalam mempertahankan akidah mereka. Oleh itu, diterjemahkanlah ilmu Mantiq. Di antara mereka yang masyhur terjemahan itu ialah, Abdullah Al-Muqaffa’, juru tulis Abi Ja’afar Al-Mansur yang menterjemahkan buku-buku Aristotle. Kemudian muncul pula Ibnu Sina, Al-Farabi, Imam Ghazali dan yang lain-lain yang meneruskan pemerhatian mereka sehingga sekarang. Begitu juga dengan orang-orang barat mereka memberi perhatian di dalam ilmu Mantiq khususnya dalam ilmu Mantiq moden. Di antara mereka ialah, Francis Beacon dan John Steward Mill.

Ilmu Mantiq di ibaratkan sebagai kaedah. Ilmu ini memelihara pemikiran kita ketika berfikir daripada kesalahan. Ilmu ini membincangkan mengenai Tasawwur (berbentuk gambaran/teori) dan Tasdiq (praktikal).

MANTIQ KLASIK

Mantiq Klasik juga dikenali sebagai Mantiq Qadim (منطق قديم). Mantiq Klasik lebih menumpukan kepada teori dan membentuk fikiran manusia supaya berfikir dengan benar dan tepat sahaja tanpa pembuktian melalui ujikaji atau ekspirimen. Mantiq Klasik terkenal melalui kaedah ‘Qiyas’ iaitu menggunakan konsep penelitian terhadap perkara yang umum kemudian membuat keputusan terhadap perkara secara khusus.

Mantiq dari segi bahasa membawa maksud :
Perkataan yang berasal daripada bahasa Yunani iaitu ‘Logos’ yang beerti kata atau fikiran yang benar.
Mengikut bahasa Arab ia berasal daripada perkataan ‘Nataqa (نطق)’ yang bermaksud berkata atau bercakap.

Mantiq Klasik membahaskan mengenai tiga perkara berikut :
At-Tasawwur (التصور)
At-Tasdiq (التصديق)
Al-Istidlal (الاستدلال)

MANTIQ MODEN

Mantiq ini juga dikenali dengan Mantiq Hadith kerana ia muncul di zaman moden serta berbentuk sains dan percubaan atau ekspirimen.

Pengertian Mantiq Moden ialah suatu ilmu yang memberi penekanan kepada cara atau kaedah, iaitu dengan cara mengkaji perkara-perkara dari sudut teori.

Mantiq Moden membahaskan mengenai Al-Istiqra’ (الاستقراء).

Dari segi istilah : Mantiq ialah ilmu yang membahaskan tentang pemikiran dan apa yang tergambar dalam akal manusia supaya diterjemahkan menjadi teori yang benar.

D antara faedah Mantiq Moden :
Mantiq Moden sering digunakan dalam ilmu Usul Fiqh.
Digunakan untuk pengukuhan akidah.
Digunakan dengan meluas didalam membuat kajian ilmiah oleh Saintis.

Dan demikianlah kenapa kita harus mempelajari ilmu Mantiq.

Disediakan oleh:
RAFIDAH BTE MD SAID

1 comment:

Powered By Blogger