Wednesday, March 10, 2010

Sikap Berputus Asa.

Islam melarang kita untuk berputus asa. Jika kamu ditimpa satu musibah atau kegagalan janganlah kamu berputus asa. Semua kejadian yang berlaku kepada kita semuanya adalah ketentuan dan ujian ilahi. Maka janganlah kamu berputus asa di atas ketentuanNya. Dalam firman Allah: Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir" (Surah Yusuf: 87)

Hidup di dunia penuh dengan dugaan dan cubaan. Orang yang beriman perlu melihat kegagalan dan musibah itu dari sudut positif. Hendaklah bersangka baik, bersyukur dan menerima takdir itu dengan lapang dada dan penuh rasa taqwa. Apa lah gunanya berputus asa, walhal berputus asa itu tidak dapat mengubah ke arah yang lebih baik. Sebaliknya akan memburukkan lagi keadaan. Orang yang mudah berputus asa tidak akan mencapai kejayaan hidup. Yakinlah bahawa pertolongan Allah itu sangat dekat.

Allah Ta'ala berfirman: “Jika Allah menolong kamu, maka tak adalah orang yang dapat mengalahkan kamu; jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapakah yang dapat menolong kamu (selain) dari Allah sesudah itu? Karena itu hendaklah kepada Allah saja orang-orang mu’min bertawakkal. (Surah ‘Ali Imran: 160)

Firman Allah Ta’ala lagi: "Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasannya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo'a apabila ia memohon kepadaKu." (Surah Al-Baqarah: 186)

Sesungguhnya Allah sekali-kali tidak menzalimi hambaNya. Setiap apa yang dijadikanNya itu pasti ada sebabnya. Ujian diberikan Allah adalah tanda Allah menginginkan kebaikan terhadap hambaNya. Sabda Rasulullah Salllahu ‘Alaihi Wasallam, “Sesungguhnya besar ganjaran seseorang berdasarkan besarnya ujian. Sesungguhnya Allah apabila mengasihi sesuatu kaum, mereka akan diuji dengan ujian. Barangsiapa yang redha, maka baginya keredhaan Allah dan barangsiapa yang tidak bersabar, Allah tidak akan bersabar terhadap mereka” – (Hadis riwayat At Tirmizi dan Ibnu Majah)

Semua yang terjadi kepada kita telah di tentukan Allah. Akan tetapi, ia tidak menghalang kita daripada berusaha dan berdoa. Hanya Allah yang tahu di sebalik qada dan qadar. Sebagai seorang mu’min jangalah kamu berputus asa.Tetaplah bersama Allah dengan memperbanyakkan doa dan usaha.

Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman: "Dan Tuhanmu berfirman: Berdo'alah kepada-Ku, pasti Ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari beribadah kepadaKu akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina dina." (Surah Al-Mukmin: 60)

Kegagalan sepatutnya akan menjadikan seseorang itu lebih tekun dan gigih berusaha sehingga mencapai kejayaan. Setiap individu itu pasti ada mengalami kegagalan .Untuk mengelak daripada rasa kecewa dan berputus asa, sentiasalah kita ingat setiap ujian itu adalah menuntut kita untuk menjadi lebih baik. Sentiasa berdoa dan memohon kepada Allah agar di beri kemudahan. Bersabar dan bersikap positif, setiap kegagalan itu ada hikmah di sebaliknya. Sekiranya doa yang kita mohon masih belum dimakbulkan, sentiasa bersangka baik kepada Allah, terus berdoa dan menghampirkan diri kepadaNya kerana Allah lebih tahu apa yang lebih baik untuk hambanya.
Wallahu a’lam.


Disediakan oleh : Dk Norhidayati Binti Pg Hj Othman.

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger